pátek 26. dubna 2024

Rozhor s Nejsvětlejší Ninou Kauckou

(AV) V Praze působí už deset let, od listopadu je dokonce Nejsvětlejší. Přesto o ní ale na Jiné Pravdě zatím nenajdete jedinou zmínku, vynecháme-li ono prohlášení, že se ujímá vedení NH. Kdo je Nina Kaucká a jak si vede v nové roli?

Začneme něčím jednodušším, jak se dnes cítíte?
Vlastně asi dobře, protože jsem se stihla trochu vyspat a poměrně pověnovat dětem a i najíst, což je dobré. Těším se na kávu tady v kavárně, na štábu sice máme nějaký starý kávovar, ale je kapslový, a nějak ho nikdo moc neumíme ovládat.

Jak zatím hodnotíte svoje působení Nejsvětlejší? Říkala jste mimo jiné v pořadu 14. komnata, kde jste byla hostkou, že nyní očekáváte určité zatěžkávací období. Děje se tak? Jak to zatím zvládáte?
Jde to tak, jak jsem předpokládala. Jsou nějaké věci, co jsou náročnější, ale současně si myslím, že spoustu věcí jde dobře a myslím si, že NH funguje teď dobře. Mám pocit, že i mí hlídkaři jsou spokojení, což byla jedna z mých priorit. Je potřeba, aby hlídka fungovala nejen navenek pro civilisty, ale současné také dovnitř.

Jak pracujete na této snaze o podporu well-beingu členů a členek NH?
Snažím se třeba dohlížet na duševní hygienu, pravidelný spánek svých hlídkařů. Občas se ptám, jestli už spali a případně doporučím jít se vyspat. Zvlášť noc umí být velmi rušná. Chceme tu samozřejmě být pro všechny civilisty, ale je potřeba být na to připraven.

Jak se vám zatím daří spolupráce s Vašimi zástupci? Některé možná poněkud překvapila volba pana Blacklanda.
Svou volbu už jsem vysvětlovala v rádiu, ale je vidět, že to veřejnost zajímá. Byla tam určitá kritéria a vylučovací proces. Co se týká pana Blacklanda, tak to bylo na základě práce, kterou předtím pro hlídku vykonal, jeho nasazení a iniciativy. Krista Černá pozici zastává již delší dobu a je mi cennou oporou. Máme chat vedení pro rychlou online komunikaci a pořádáme pravidelné schůzky, kde se snažíme ty informace efektivně předávat, říkat si zpětnou vazbu a sdílet tipy pro efektivnější fungování.¨

Zaujalo mě, protože do toho z pozice civilistky nevidím, že NH a DH mají odlišnou organizační strukturu. Čím je to dané?
V okamžiku, kdy jsem nastupovala do funkce, tak tam byla chvíli ve hře ta otázka uspořádání a toho, jestli i my nebudeme mít šéfa operativy stejně, jako to má DH, ale nakonec jsme zůstali u toho modelu, který jsme měli předtím. Ten funguje tak, že hlídání analytiky a odesílání lidí na výjezdy je u nás tak trochu putovní, předávající se funkcí, v které se lidé na štábu vystřídají, protože to je něco, na co nejsou potřeba zas tak vysoké kvalifikační požadavky. Tím získají hlídkaři zkušenosti a současně tím, že se to točí, tak si potom stihnou zažít i něco jiného než organizovat výjezdy. Na zbylé pravomoci jsou tam právě ti 2 zástupci. Částečně je to i proto, abych byla zastupitelná ve dne i v noci a mohla mít nějaký osobní a rodinný život.

Snažíte se nějak vědomě pracovat na i svém osobním životě?
Ono už to prostě běželo souběžně. Ve chvíli, kdy děti máte, tak už se osobního života nejde úplně zbavit (usmívá se). Teď to ale vnímám jako svou velkou devizu, že mám tu možnost nebýt jenom v té vedoucí pozici, se kterou je spojena velká moc a velká odpovědnost, ale že vidím i tenhle jiný pohled, ty drobné mateřské starosti. To mi přináší schopnost poodstoupit si a vidět svou práci a celou situaci v Praze z jiného úhlu pohledu.
Když mě můj předchůdce navrhl do funkce Nejsvětlejší, tak jsem hodně přemýšlela nad tou klasickou otázkou, jestli je takto vysoká pozice sladitelná s tím, že mám poměrně malé děti. Myslím, že to ale možné je, a že to dokonce přináší benefity, a to jak mému profesnímu, tak i rodinnému životu.

Myslíte si, že kdybyste byla muž, tak by se nad tímto kdokoli pozastavoval?
To si myslím, že by právě nikdo neřešil, zkoumá se to proto, že jsem žena. Možná tím chci vytvořit nějaký ten pozitivní případ i v našem světě Jiných, vím totiž, že je to diskutované téma běžné společnosti.

Jste v Praze dlouho, ale když jsem si chtěla před rozhovorem rešerši, tak jsem o Vás na Jiné Pravdě nic nenašla. Není to na škodu, má-li se na Vás obracet veřejnost se svými problémy?
To je otázka. Snažím se samozřejmě nyní komunikovat s médii. Vydala jsem to prohlášení, byla jsem v rádiu a teď poskytuji rozhovor Vám.
Zároveň si myslím, že instituce NH je tady již dobře známá a myslím, že to, že se mnou není spjat žádný velký skandál z minulosti nebo že bych s nějakou stranou měla nějaký velký konflikt či problematické vztahy, je mojí výhodou. jako osobu, která je schopna jednat relativně se všemi, byl jeden z důvodů, proč mne můj předchůdce doporučil.

Bavily jsme se o Vaší kariéře, trochu i o osobním životě, zkuste ještě nějak popsat, kdo vlastně jste. Jak si Vás mají naši čtenářky a čtenáři představit?
Jsem Světlá, hlídkařka, obrateňka, to jsou ty podstatné věci, co mě definují. Jsem taky máma dvou dětí a v Praze žiju poměrně dlouho, takže mi jde o její blaho. Jsem otevřená dialogu téměř s každým. Co mě oproti některým mým kolegům nějak výrazněji definuj, je určitý optimismus a víra v to, že se nám tu může žít dobře.

Co považujete za svůj největší pracovní úspěch?
Asi to, že jsem tak dlouhou dobu zůstala ve službě naživu, a stále plna jistého optimismu, a že jsem si udržela jistou morální integritu. Z nedávné doby je také potřeba zmínit to, že již Praha není tak vychýlena na Temnou stranu, takže by se Světlým i Temným mělo žít podobně kvalitně.

Ráda bych se ještě vrátila k prohranému inkvizičnímu tribunálu s Matyldou Vírkovou z DH Praha. Jak to vnímáte?
Samozřejmě nejsem úplně nadšená z toho, že byla dotyčná, námi (NH Praha) žalovaná Matylda, osvobozena v plném rozsahu. My jsme si nepřáli žádné velké exemplární potrestání, nýbrž nějaký signál že takto se nejedná. Je ale dobře, že věc byla projednána. Oceňuji snahu o kvalitní a nestranný přístup pana inkvizitora.

Hodláte z rozsudku vyvodit nějaké závěry, třeba nějaké změny v postupu práce NH?
Nad tím jsem taky přemýšlela, ale je to těžké. Bylo by dobré mít někoho s vyšším právnickým vzděláním, který by se na to v NH specializoval. Uvědomila jsem si, že já i moji lidé jsme dobří v té práci v terénu, ale že toto je odlišný způsob práce. (smích) Možná vypíšu inzerát, že NH poptává externího právního konzultanta.

Výjezd začal v době času DH, ale pak pokračoval v čase NH, budete tam nějak měnit postupy? Vyhodnocujete zpětně to, že jste v určitou chvíli nezasáhli jako chybu?
Ten případ je rok starý, už je to dávno. Co se týká praxe samotných výjezdů a spolupráce s DH, tak si myslím, že už se tam věci posunuly k novým způsobům spolupráce.

Mohla byste to specifikovat?
Obávám se, což si vlastně nepřeju, že u jedné ze stran vymizela touha po kooperaci. Byl tady dřív nějaký zvyk jak spolu fungovat a spolupracovat na výjezdech. Ten fungoval formou slibů, dobré vůle a vstřícnosti k té druhé straně. Z toho tribunálu vyplynulo, že už to nebylo zcela funkční a oboustranné. Je to teď postupně nastavování jinak, k naší neradosti.

Měla jste už kromě rádia a tribunálu možnost setkat se s novým Nejtemnějším? Jak se vám zatím s Vaším protějškem spolupracuje?
Za tu krátkou dobu, co jsem ve funkci, už jsme se potkali několikrát, možná dokonce častěji, než bych preferovala. Nově nastavený modus operandi mi spíše nevyhovuje, ale věřím, že je to důsledek toho, že jsme oba ve funkci docela krátce. Doufám, že toto počáteční bouřlivé období nakonec skončí a ustálí se to pak na nějakém rozumném způsobu spolupráce.

DH vydala nedávno poněkud nekonkrétní vyjádření, co si to o tom myslíte? Pozorujete také v Praze cokoliv znepokojivého?
Zaznamenala jsem to a přiznám se, že jsem úplně nepochopila, co se tím snaží říct. Je jasné, že se tady vždycky něco najde, v Praze žije nejvíce Jiných z celé republiky. Navíc tu jsou samozřejmě návštěvníci a mezinárodní akce. Nemyslím si ale, že by se tu dělo cokoliv nad rámec, před čímž by bylo nutné varovat veřejnost. Třeba se tímto DH snaží o PR, protože si nezaplatili toho externího konsultanta. (smích)

Před nějakou dobou ale DH uspořádala školení pro civilisty, je to něco, o čem pro jistotu také uvažujete?
Řešili jsme to na poradě, ale nemáme aktuálně konkrétní plán. Dolaďujeme teď vlastní postupy a pracujeme na vlastním trénování bojové připravenosti, ostatně po našem rozhovoru na jeden takový jedu. Do budoucna to určitě zvážíme, máme totiž v našich řadách členy, kteří by se chtěli tímto způsobem realizovat.

Chtěla byste ještě něco vzkázat našemu čtenářstvu?
Myslím, že za NH teď jdeme dobrým směrem. Vybavuji si teď několik aktuálních menších případů, kde se našim hlídkařům povedlo odvézt dobrou práci a situaci vyřešit, deeskalovat a nabídnout jiné alternativy. Tyto pozitivní případy práce mých lidí, které se podaří zdárně dotáhnout do konce, mi přináší optimismus. Chtěla bych velmi ocenit práci mých hlídkařů a poděkovat jim.

Pro úplnost se ještě chci Nejsvětlejší omluvit, že rozhovor vychází s drobným zpožděním, náš editor byl indisponován. Příští rozhovor chystám s již zmiňovaným novým Nejtemnějším Fabianem Wünderem. I jeho jsem se ptala na okolnosti jmenování, sžívání se s novou vůdčí rolí a spolupráci s NH.

8 komentářů:

  1. Tyvole chce řídit Prahu a ani neumí zapnout kávovar. Well done

    OdpovědětVymazat
  2. Tak která strana neplní slibi se jasně ukázalo v tom článku o nenahrazení licence

    OdpovědětVymazat
  3. Noční hlídka shání právnického poradce? Polák teď ma prý dost času

    OdpovědětVymazat
  4. Nic se vo ní neví, nic nepochopila, nic nevyhrála, kafe taky neuvaří, proč si tam tu sekretářku Polák vydržuje?

    OdpovědětVymazat
  5. Inkvizice: Jste vořeši, o žádný porušení slibů a zvyklostí nešlo.
    Nejsvětější: Buaaaa, porušujou nám sliby a jsou na nás mocinky zlí.

    OdpovědětVymazat